sobota, 27 apríla, 2024

Parfum, vôňa osobnosti a dôverných príbehov

Podľa mňa parfum je oveľa viac, ako len vôňa. Vône, to sú spomienky, to sú príbehy, pomocou vône vyjadrujeme seba, svoj štýl, vôňa ovplyvňuje sebavedomie a náladu. Avšak vybrať si parfum nie je celkom jednoduché. Je to taká menšia alchýmia.  

Ako to vlastne s parfumami a ich výberom je, som sa porozprávala s Veronikou Jančovou, odborníčkou vo svete vôni.

Myslím si, že nie som jediná, ktorá sa v parfumérii bezradne prechádza so snahou vybrať si peknú vôňu, takú, ktorá je “vyrobená pre mňa”. Musím sa priznať, že mne to s výberom vôni veľmi nejde. S výberom parfumu vždy zápasím, strácam orientáciu a často trafím vedľa. Preto som veľmi rada, že som mala možnosť pripraviť rozhovor s Veronikou a položiť jej niekoľko otázok, ktoré budú, myslím, zaujímať aj vás. Vitaj Veronika.

  • Veronika, môžeš nám na úvod poradiť, čo si ujasniť, keď sa rozhodneme kúpiť si parfum? Viem, že existujú kategórie vôní, a že sa mám rozhodnúť podľa toho, čo sa mi páči, ale čo si mám predstaviť pod názvami orientálna, ovocná, drevitá a citrusová vôňa? 

Nie je práve najjednoduchšie opisovať vône slovami, ale pokúsim sa typy vôní opísať tak, aby si čitateľky vedeli vôňu v mysli vybaviť. 

Vône sú roztriedené do rodín, pričom názov každej rodiny nesie rodové meno najviac dominantnej zložky alebo zložiek celej kompozície. Čiže v drevitej vôni prevládajú tóny dreva a najvýraznejší tón môže byť podobný vôni nového nábytku, alebo čerstvo zrezaných stromov. 

Kvetinové parfumy voňajú po kvetoch, v kožených parfumoch milovníčky módy ucítia povedomú vôňu nových topánok či kabelky. 

Citrusové voňavky voňajú citrusmi, ovocné ovocím, aromatické zasa intenzívnou zeleňou a bylinkami.

Zvláštnou kapitolou sú cyprusové alebo tzv. chypre parfumy. Tvorí ich mix tónov, ktorých súhra dáva dokopy výraznú vôňu cyprusov (štíhlych ihličnatých stromčekov). Ak viete, ako vonia tuja, tak táto rodinka má veľmi podobný švih.

Poslednou skupinou sú orientálne parfumy, u ktorých sa v súčasnosti preferuje používanie pojmu ambrové a pripomínajú závan z obchodu s ezoterikou. Omámi vás teplá a zmyselná aróma santalového dreva, vanilky, korenín, živíc používaných ako kadidlo a vonných tyčiniek s výraznými tónmi kvetov, ako napríklad jazmín. Vôňa ambrového tónu samotného je ako tón živice, ľudovo povedané smola zo stromu.

Týchto rodín je v skutočnosti oveľa viac. Viaceré z nich sa prelínajú, alebo môže názov rodiny zahŕňať konkrétnu dominantnú zložku. Parfumy môžu byť kvetinovo-ovocné, aromatické drevité, ale aj kvetinovo-zelené, ambrovo-vanilkové, drevité korenisté… Na týchto príkladoch vidíme snahu výrobcov vyhovieť želaniam zákazníkov a vytvárať zložitejšie zaujímavejšie vône.

  • Vysvetlíš nám presne, čo sú to fragrance notes, a čo je dôležité o nich vedieť? A ktorej časti by sme mali venovať najväčšiu pozornosť, aby sa nám vôňa páčila? Asi to nebude top note a prvý dojem, alebo sa mýlim?

Podobne, ako dobrá hudba, aj vôňa je spravidla zložitejšia a tvorí ju viacero „fragrance notes“, teda vonných tónov (alebo nôt). 

Niektoré vône sú nemenné, tie sa nazývajú lineárne. Tak, ako voňajú na začiatku, rovnako pokračujú a končia. Až kým sa úplne nestratia. 

V oveľa početnejšej skupine parfumov ale budete poznať skôr tradičnú pyramídovú štruktúru, teda rozdelenie na vrchné tóny (úvod), stredné tóny (alebo tóny srdca) a základ.

Začneme zhora.

Úvod je pomerne prchavý. Jeho trvanie je individuálne, no spravidla sa nezdrží dlhšie než 15 – 30 minút. Aj kvôli tomuto sa neodporúča kúpiť parfum podľa prvého dojmu. Nemusí sa to vyplatiť. Ak by sme vonnú kompozíciu porovnali s pesničkou, úvod bude chytľavá časť, ktorá buď vyvolá záujem alebo nie. Občas možno ešte v pesničke zaznie, no len ako taká ozdôbka. 

Napríklad tóny korenia v úvode zvyknú vôňu rozvibrovať pri každom vašom pohybe. Cyklámen, melón, uhorka sú takzvané akvatické a dávajú pocit sviežosti obláčika z kvapiek vody. Skrátka akoby ste vyšli zo sprchy.

Srdce je hlavný motív a refrén, podľa ktorého pieseň a rovnako parfum vždy spoznáte. Ak sa výrobca rozhodne pridať k parfumu mladších súrodencov (nové variácie), aby súrodenci zapadli, ich vonná pyramída býva inšpirovaná srdcom predošlej vône. Srdce začnete poznávať až potom, keď vrchné tóny z veľkej časti vyprchajú a najintenzívnejšie, ho budete vnímať zhruba 2 – 4 hodiny.

Základ sú pomyselné basové tóny, ktoré dávajú rytmus, hĺbku a zaznievajú takmer počas celej piesne. Rovnako ako v pesničke, aj v parfume môže byť základ veľmi silný a výrazný, ale aj jemný. Najväčšia pozornosť by teda mala patriť tónom srdca a základu. Sú to práve tieto tóny, ktoré tvoria celkový dojem a udávajú charakter, ktorý sa vám na vôni môže/nemusí páčiť. 

Tóny základu zvyčajne vydržia najdlhšie. Celé hodiny a niekedy aj celý deň. Ak teda viete, že vám niektoré konkrétne tóny vadia (niekomu nemusí sedieť pižmo, niekomu zasa ambra) a práve tieto tóny radia parfum do určitej rodiny, nespoliehajte sa na zvyšok pyramídy a radšej pohľadajte favorita v inej rodinke.

  • Zaujímavé. Takže na nákup novej vône potrebujeme hlavne čas. Ako by sme mali testovať vône? Marí sa mi, že nos vie rozlíšiť v krátkom čase len 3-4 vône, a potom by sme sa už vraj nemali spoliehať na naše zmysly. Je to tak?

Na testovanie každej vône, aj na rozhodovanie, si nechajte vždy dostatok času. Ak sa aj rozhodnete striekať vône na papieriky, nikdy neovoniavajte viacero papierikov v krátkom čase po sebe. Na netrénovaný nos sú 3 – 4 vône už naozaj dosť na jednu návštevu obchodu. 

Môj tip: Keď sa chcem zoznamovať s viacerými novinkami, idem do parfumérie vždy s pohárikom kávy. Takáto jednodruhová vôňa ingrediencie môže byť pomyselný „kalibračný bod”, ku ktorému stačí medzi čuchaním papierikov občas privoňať. Je dosť výrazná, aby vymazala posledné vnímané vône, a zároveň dosť jednoduchá na to, aby mi pomohla pomôcť opäť začať rozlišovať vône komplikované.

Keď už máte v užšom „papierikovom“ výbere favoritku, ideálne je zoznámiť sa s celou jej skladbou, a vôňu na sebe nechať pôsobiť až do konca. Alebo čo najdlhšie. Nastriekajte si ju na zápästie a pokojne si odíďte vybaviť ďalšie nákupy. Aspoň otestujete v teréne jej výdrž i to, ako sa bude šíriť v priestore. Angličtina má pre charakter tohto obláčika pekné slovo „sillage“. Ja by som to popísala takto. Buď sa bude vôňa držať pri tele, pôjde za vami ako hodvábny šál, alebo ako pluh a každého človeka pred vami i za vami odrovná.

Správanie vône je naozaj celé len o chémii a fyzike. Budete sa čudovať, ale ešte aj to, čo jeme a akú hormonálnu hladinu máme, z časti vplýva na to, ako voniame. Každý človek má iný životný štýl, inú teplotu, inak prekrvenú pokožku, iný typ pleti a iné zloženie telesných tekutín, ktoré tiež so zložkami vône nejakým spôsobom reagujú. Buď sa vytvorí harmónia alebo nesúlad. Niektoré tóny potrebujú na svoje rozvinutie a šírenie naokolo viac tepla, iné zasa menej. Inak vyznie sladká vôňa na tele dámy s večne studenými rukami, a inak na dobre prekrvenom teplom zápästí. Preto ak si chcete nájsť svoju „signature“ vôňu, treba testovať poriadne.

  • Čo to znamená, keď sa povie ťažká vôňa, a naopak?

Ťažká vôňa je spravidla taká, z ktorej môže ľudí v okolí rozbolieť hlava. Je to ten už spomínaný pluh. 🙂 Pomerne problémové tóny v parfumoch môžu byť tóny korenia, kože, pižma, ambry (pozor, nemýliť si vôňu ambry a ambergrisu), vyslovene sladké i výrazné kvetinové tóny (hlavne jazmín, ľalia, konvalinka, orgován, hyacint, fialka, ylang-ylang).

Niekedy však ani nejde o samotné tóny ako o ich koncentráciu a rýchlosť, akou sa z tela odparujú. Vonné zložky totiž tvoria prchavé látky, ktoré spravidla neznášajú teplo. Čím je teplejšie a čím viac máme prekrvenú pokožku, tým rýchlejšie sa uvoľňujú a plnia každý priestor. V tom priestore však nemusíme byť sami. Mali by sme byť preto k sebe láskaví a rešpektovať určité hranice.

  • Opíšeš nám základné rozdiely medzi 7 typmi parfumov? Mám na mysli perfume, eau de Parfum, Eau de Toilette, Perfume oil, Eau Fraiche, Eau De Cologne, Body Mist, a kedy si ktorý typ vybrať. 

Ak sa bavíme o vôňach ako takých, a chceme rozprávať spisovne, je úplne v poriadku používať slovo „parfum“ (nie „parfém“, lebo to je české slovo). Pokiaľ by však prišla reč na koncentrácie vo svete vôní, alebo by sme chceli dať/prijať odporúčanie na nejaký konkrétny produkt, slovo Parfum predstavuje najkoncentrovanejšiu vôňu s 15 – 40 percentami vonných látok.

Ďalej v „(ne)oficiálnom“ triedení nasledujú parfumované vody s 8 – 15 percentami, toaletné vody s 4 – 8 percentami a kolínske vody, kde sa koncentrácia pohybuje okolo 3 – 5 percent. 

Menej typické vonné výrobky sú vody po holení s 2 – 4 % a Eau Fraiche s 1 – 3 % vonných látok. Do sveta vôní a kozmetiky ďalej patrí parfumovaný olej, telový sprej, telový závoj (body mist), vlasová hmla (hair mist) a Eau de Soin (osvieženie tela s hydratáciou, ktoré môže byť v podstate aj telovým sprejom alebo závojom) s naozaj len kvapkou vonnej esencie.

Od správne zvoleného parfumu väčšinou čakáme celodennú výdrž, správne zvolená parfumovaná voda môže vydržať 3 – 6 hodín, toaletná voda menej (2 – 4 hodiny). Schválne zdôrazňujem správnosť voľby. Na triedenie a s ním súvisiacu výdrž sa nemožno spoliehať. Ani neexistuje žiadne pravidlo, ktoré káže výrobcom držať sa nejakých číselných limitov. Niektorý výrobca môže priniesť na trh toaletnú vodu s väčšou koncentráciou vonných tónov, než má parfum iného výrobcu. Ako som spomínala, rozhoduje chémia a fyzika. Nie čísla.

  • Ako a kde si máme nastriekať (alebo natrieť) parfum? 

Coco Chanel povedala, že každá žena sa má navoňať tam, kde túži byť pobozkaná 🙂. Lepšiu radu vám asi nedám. Takmer každý z nás si strieka vône na miesta, kde najviac pulzuje krv, pretože práve pulz uvoľňuje vône. Čiže na zápästia, krk a/alebo dekolt. Parfumovaný olej ponúka väčšiu variabilitu, keďže sa spravidla natiera. Trošku si môžeme dať aj na lakťové jamky, spánky a oblasť za ušami. Môj tip na leto sú podkolenné jamky a členky. A pohyb. Ten tiež rozprúdi krv.

Rozhodne sa vyhnite bežným zlozvykom. Prvým je striekanie vône na telo pár minút po horúcom kúpeli/sprche. Tým druhým je trenie zápästí o seba, za účelom prenosu kvapiek z jednej ruky na druhú. Vôňa síce zdanlivo lepšie vsiakne, no teplou vodou a trením rozprúdená krv zároveň spôsobí aj jej zbytočne rýchle odparenie. Chceme predsa trvácnosť, nie?

  • Ako dlho trvá, kým parfum zostarne? Môžeme spraviť niečo, aby nám parfum vydržal čo najdlhšie? 

Trvanlivosť výrobku je daná koncentráciou vonných zložiek, alkoholu, vody + externými faktormi. Čím viac vody (vo flakóne i mimo neho), svetla a teplotných výkyvov, tým kratšia trvanlivosť. Z toho potom vyplýva aj moja rada k skladovaniu. Veľa žien vystavuje svoje parfumy na obdiv v kúpeľni na poličke, čo je to najhoršie miesto, aké možno zvoliť. Vlhkosť a občasné teplo (i svetlo, ak je nablízku okno) rýchlo dokončí svoje dielo skazy. Ani miesto na toaletnom stolíku pri okne a chladničke nebude to pravé. Najrozumnejšie je parfum držať v tme, trebárs aj v originálnej krabičke, a na mieste s čo najstabilnejšou teplotou. 

Dobre skladovaný parfum môže vydržať aj 6 – 10 rokov, parfumovaná voda polovicu. Toaletnú a kolínsku vodu si (až na pár výnimiek) spravidla nekupujeme na dlhšie než 2 – 3 roky. Potom sa jej farba zmení a podľa toho poznáme, že už nie je vhodná na použitie.

  • Čo si myslíš, Veronika. Je lepšie, ak žena ostane verná jednej značke a parfumu takmer celý život, alebo podľa teba je lepšie parfum prestriedať? 

Je podľa mňa v poriadku byť verná značke alebo vôni. Vôňa môže byť pre niekoho doslova ako podpis. Keď niekomu z vašich blízkych sadne a prejde poza váš chrbát, spoznáte ho po čuchu a hneď máte príjemný pocit. Tak isto môžu iní ľudia vnímať vás.

Za rozumné naopak nepovažujem lipnúť na silnej vôni a nosiť ju všade. Aj tam, kde to vhodné nie je. Ak sa vám páči nejaký typ vône, vždy sa dá nájsť aj jej jemnejšia alebo intenzívnejšia verzia. Pokiaľ takú daná značka nemá, obzrite sa v ponuke iných značiek. Voňavý svet je bohatý a vždy sa dá nájsť vhodná alternatíva. Ja osobne používam na výnimočné príležitosti, keď chcem žiariť, aj silnejšie parfumy. Aby som nesplynula s davom.

Mať vo výbave vône z rozličných rodín a rôznych koncentrácií môže byť výhoda. Môžete si ich striedať podľa počasia, nálady i ročných období. V zime na ľuďoch najlepšie vynikajú parfumy s teplým základom, pretože ich neprebije chladný vzduch. V lete naopak svieže tóny pekne kontrastujú s horúcim vzduchom. Ale každý človek má iné preferencie. Ak vôňa naozaj sedí, nič vám nebráni ju nosiť celoročne a po celý život. Pokiaľ sa, pravda, neprestane vyrábať. 

Ďakujem Veronika za tvoj cenný čas a rozhovor,  ale hlavne ďakujem za cenné rady, ako lepšie porozumieť vôňam a za návod, ako si vybrať správny neviditeľný doplnok, ktorý vyjadrí môj štýl. Nabudúce, keď sa vyberiem do parfumérie, už budem odvážnejšia. Ešte raz vďaka.  

Kto je Veronika Jančová?  

“Svet kozmetiky a vôní ma láka odkedy si pamätám, a nikoho v mojom okolí neprekvapilo, že som sa rozhodla pre profesiu farmaceutického laboranta, ktorý ma k obom svetom veľmi blízko. 

Za mnou je zhruba 6 rokov práce v lekárni, rok práce externej redaktorky (rubrika o kozmetike a zdraví), roky venované blogu s rovnakou témou, potom viac ako 7 rokov práce v online parfumérii. Dnes som opäť v online lekárni, kde sa venujem písaniu blogových článkov a odborných popisov k produktom. V tomto úžasnom svete sa stále cítim ako ryba vo vode, a asi ma nikdy neprestane fascinovať.”

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

BeautyRoom inšpirácie a diskusiespot_img

NAJNOVŠIE ČLÁNKY

Populárne

DEKORATÍVNA KOZMETIKA A LÍČENIE