Monday, May 20, 2024

Ako na jeseň posilniť imunitu, a čo môže spraviť s vašou pleťou choroba

Tohtoročné babie leto bolo naozaj ukážkové. Parádne sme si užili teplé dni a slniečko. Jasné, že si všetci (možno okrem poľnohospodárov) prajeme, aby počasie v takomto móde ostalo najlepšie ešte aspoň tak do druhej polovice novembra….
Ale neostane. A to je asi aj dobre. Môžeme sa tešiť z farebnej jesene a zo všetkého, čo k tomu patrí. Príroda a náš stredoeurópsky organizmus vie, že je čas spomaliť a hlavne postupne pripraviť naše telo na zimu. Je čas posilniť imunitu.

Napriek ešte stále príjemnému počasiu je už najvyšší čas začať myslieť na to, ako telu pomôcť, aby bolo pripravené na nástrahy prechladnutia a chrípky.
Nikto nechce ležať s teplotou v posteli a nikto nemá rád posmrkávanie, či zablokovaný nos. Nikto nemá rád chorobu. A nemá ju rada ani naša pleť.

Čo sa deje s pleťou, keď nás trápi prechladnutie alebo chrípka.

Určite ste si všimli, že ak nie sme vo svojej koži a niečo na nás lezie, nie sme len unavené, netrpí len naše telo, nebolí nás len hlava, či škrabe v krku, ale trpí aj naša pleť. Pozrite sa, ako bežné prejavy choroby ovplyvňujú stav pokožky.

  • Pleť je dehydrovaná

Ľudské telo sa pred chorobou bráni, a ak treba, tak s chorobou začne bojovať. Najčastejšie zvýšenou teplotou a potením. Priority tela sa menia, zásoby vody telo využíva úplne inak ako za normálnych okolností. Výsledok je dehydrovaná pokožka. Dehydrovaná pokožka sa javí ako suchšia, strnulejšia, menej pružná, môže aj svrbieť.

  • Máme kruhy pod očami

Kruhy pod očami zapríčiňuje stres z nedostatku kvalitného spánku. Krvné cievy v očnom okolí sa rozšíria a v spojení s dehydratáciou pokožky sa pleť stáva tenšou a viac priehľadnejšou, a to vnímame ako tmavé kruhy pod očami.

  • Trápi nás začervenané a podráždené okolie nosa a pier

Zvýšená produkcia hlienu zvyšuje potrebu vysmrkať si nos. Koža v okolí nosa je namáhaná, podráždená, zapálená a boľavá. Krvné vlásočnice v nose sú tiež v pohotovosti, zväčšia sa a navrú, a opuchnutý nos je na svete. Vysušená sliznica tiež prispeje svojou trochou k suchým perám a nosu.

  • Máme podráždené, často aj zaslzené oči

Respiračné ochorenia môžu spôsobiť svrbenie a podráždenie očných spojiviek. A výsledok? Začervenané oči a opuchnuté viečka.

  • Naša pleť pôsobí ochabnutým dojmom z dôvodu nedostatočnej produkcie kolagénu

Choroba je pre organizmus záťaž. A tvorba kortizolu – stresového hormónu má spolu so záťažou v tomto prípade negatívny vplyv aj na tvorbu kolagénu. K nízkej tvorbe kolagénu prispieva aj znížený príjem živín. Nechuť do jedla vedie k nedostatočnému príjmu vitamínu C, E, zinku a aminokyselín, čo naruší tvorbu proteínov, čiže aj tvorbu kolagénu a elastínu. Naviac, zvýšený zápal v tele poškodzuje kolagénové a elastínové vlákna.

Tieto zmeny na pleti sú obvykle dočasné, a po uzdravení sa upravia, a pleť sa vráti do normálneho stavu, ale aj tak je lepšie chorobe predísť a nevystavovať organizmus zbytočnému vyčerpávajúcemu boju s chorobou. Čo si myslíte?

Prevencia má obrovský význam, tak na to myslime, a poďte spolu so mnou začať úplne jednoducho – v kuchyni. Je predsa všetkým jasné, že z potravín získame oveľa viac, ako z vitamínových a minerálových doplnkov. Však? Je to tak preto, lebo potraviny obsahujú mnoho ďalších látok, ktoré sa navzájom dopĺňajú a podporujú v účinkoch. A hlavne, potraviny sú prírodné a “živé”.

Ktoré potraviny dokážu posilniť imunitu?

Je ich naozaj veľa, dnes som pre vás vybrala aspoň tieto

  • Cesnak

Cesnak obsahuje známy alicín (látka s protizápalovými, antivírusovými a antibakteriálnymi účinkami). Alicín si poradí s baktériami, vírusmi, ale aj pliesňami, plus prirodzeným spôsobom podporí imunitný systém, čiže nás ochráni pred rôznymi chorobami.

Cesnak okrem toho ponúka ešte čosi naviac. Je to dobrý zdroj draslíka, zinku, vitamínu B a C, a selénia a tiež obsahuje aj antioxidanty, ktoré podporujú ochranný mechanizmus tela proti oxidačnému stresu.

Cesnak nie je ťažké zaradiť do pripravovaných jedál. Zásadou by malo byť jeho rozdrvenie, či nasekanie, alebo minimálne prekrojenie, lebo alicín vzniká až po manuálnom spracovaní. Najideálnejšie je pridávať ho do jedla nakoniec, alebo aspoň tesne pred dovarením.

  • Kyslá kapusta

Kyslá kapusta je tradičnou potravinou a dá sa povedať, že je to superpotravina. Je bohatá na vitamín C a skupinu B vitamínov, draslík, železo, zinok, sodík a horčík.
Vďaka bakteriálnemu kvaseniu obsahuje probiotiká, ktoré pomáhajú udržať črevnú mikroflóru v dobrom stave a tým podporuje imunitu. Myslite na to, že zdravé črevo, rovná sa zdravá pleť.

  • Jablká

Na jeseň dostupné čerstvé jablká majú fantastický vplyv na imunitný systém. Vitamín C pomáha zvyšovať produkciu bielych krviniek, ktoré nás bránia pred infekciami.
Vláknina obsiahnutá v jablkách pomáha udržať zdravý tráviaci systém. Zdravé trávenie je dôležité pre imunitnu, pretože veľká časť imunitného systému sa nachádza v črevách.
Chcem spomenúť aj vitamín A, pretože ten hrá dôležitú úlohu v udržiavaní zdravých nosových a hltanových slizníc. Naviac, jablká obsahujú aj vodu, a tá je dôležitá pre hydratáciu organizmu a samozrejme zároveň aj pleti.

  • Med a včelí sušený peľ

Med je fonomenálny. Obsahuje neskutočné množstvo antioxidantov, ktoré chránia bunky pred zápalom. Má prirodzené anitbakteriálne a antimikrobiálne vlastnosti, ktoré pomáhajú vyhrať boj s infekciami.

Med má geniálne protizápalové účinky. Zápaly v tele dokáže potlačiť ešte skôr, ako sa naplno prejavia, a keď nie, tak ich určite aspoň zmierni.

A čo je včelí peľ? Včelí peľ sú peľové zrná rastlín, ktoré zbierajú, spracovávajú a uskladňujú včely pre svoju výživu a podľa niektorých zdrojov je považovaný za najsilnejší antioxidant, aký existuje. Okrem antioxidantov obsahuje takmer všetky živiny, ktoré sú potrebné pre správne fungovanie imunity vrátane bielkovín a aminokyselín.
Dáte mesiac šancu kávovej lyžičke peľových zrniečok denne? Najlepšie je peľ rozpustiť vo vode, alebo prehltnúť a zapiť vodou, pričom peľové zrnká by ste mali necháť rozpustiť v ústach. Alebo peľ môžete zamiešať do medu, nechať ho aspoň týždeň odstáť a užívať.

  • Zázvor

Silné antiseptické oleje zázvoru dokážu aktivovať imunitnú sústavu a posilniť odolnosť organizmu. Zázvor môžete pridať do varených jedál, alebo si môžete pripraviť zázvorový čaj s citrónom. Okrem iného, zázvor uľaví aj od prvých príznakov prechladnutia, či chrípky, perfektne prehreje celé telo. A to sa na jeseň určite hodí.

Potravín, ktoré podporujú imunitu je naozaj veľa.

Nechcem zabudnúť na jeseň tak populárnu tekvicu a batáty. Tie okrem toho, že podporujú imunitný systém, spravia veľkú službu aj pleti.

A ešte spomeniem aspoň chren, prírodné antibiotikum s veľkým množstvom vitamínu C. Doprajte si ho aj teraz na jeseň, nielen na veľkú noc, pretože okrem vitamínov, obsahuje silice, ktoré rozpúšťajú usadený hlien na sliznici dýchacích ciest.

Mohla by som pokračovať ešte veľmi dlho, ale obávam sa, že už by vás čítanie prestalo baviť. Preto na záver už len dodám, aby ste nezabúdali do jedla pridávať korenie a bylinky.  Korenie a bylinky perfektne zatočia s mnohými nechcenými votrelcami. Alebo si z byliniek pripravte voňavý čaj.

Ako sa staráte o imunitu vy? Podelíte sa s overeným receptom, na ktorý nedáte dopustiť?

BeautyRoom inšpirácie a diskusiespot_img

NAJNOVŠIE ČLÁNKY

Populárne

DEKORATÍVNA KOZMETIKA A LÍČENIE